قطعاً یکی از سوالات برای والدینی که به فکر پرورش کودکان خود در تمام زمینه ها هستند، این است که چطور میتوانیم با بازی مناسب روی رشد کودک خود اثر بگذاریم؟

اصلا بهترین اسباب بازی کودکان که در رشد کودک تاثیر دارد کدام اسباب بازی است و چطور میتوانم یک اسباب بازی خوب تهیه کنم تا به رشد فرزندم کمک کنم؟

در این مقاله از انتشارات بچه‌ها شادی قصد داریم تا به این موضوع مهم بپردازیم که ارتباط اسباب بازی کودکان با فرآیند رشد کودک چیست تا بتوانیم مناسب‌ترین اسباب بازی‌ها را برای کودک خود انتخاب کنیم.

اسباب بازی کودکان در رشد آنها چه نقشی دارد؟

اسباب بازی‌ها علاوه بر اینکه وسیله سرگرم کننده ای برای کودکان هستند، به عنوان ابزاری که به رشد کودک در جهت ایجاد شخصیت و ساخت نگرش آنها نسبت به خود و جهان پیرامونشان کمک میکند تلقی میشود.

حتی در اکثر کشورهای دنیا، روانشناسان و پرستاران کودک بیشتر از اسباب بازی برای انجام کارهای درمانی بر روی کودکان استفاده می‌کنند.

پس در اینکه بازی کردن و استفاده از اسباب بازی جزئی از فرآیند موثر بر رشد کودک هست شکی وجود ندارد؛

چرا که اسباب بازی‌ کودکان مستقیما بر تجربیات آنها اثر میگذارد و توانایی‌های کودک در ابعاد مختلف فیزیکی، عاطفی و اجتماعی را تحت تاثیر قرارداده و تقویت می‌کند.

بچه ها از طریق بازی کردن رشد می‌کنند و هر بار که بازی می‌کنند ، مجموعه کاملی از مهارت‌هایی را که باید یادبگیرند را به صورت خودآگاه و ناخودآگاه در خورد پرورش میدهند.

اسباب بازی به کودک کمک می‌کند تا مهارت‌های فیزیکی-حرکتی، مهارت‌های ارتباط گیری و همینطور مفاهیم شناختی را سریعتر یاد بگیرند.

توسط اسباب بازی‌، بچه ها بیشتر درباره محیط پیرامون خود یاد می‌گیرند و با دیگر افراد ارتباط برقرار می‌کنند تا دنیای اطراف خود را بشناسند.

پس مهم است که اسباب بازی متناسب با وضعیت و شرایط کودک باشد.

اسباب بازی کودکان
تاثیر اسباب بازی کودکان بر رشد خلاقیت آنها

اسباب بازی چه چیزی میتواند باشد؟

شاید در نگاه اول اینگونه به نظر برسد که اسباب بازی‌ها صرفاً وسیله‌ای برای سرگرمی بچه‌ها باشند.

اما  باید به خاطر داشته باشیم که اسباب بازی می‌تواند مجموعه ای باشد از هر وسیله و ابزاری که در دسترس کودک قرار می‌گیرد و کودک توسط حواس پنجگانه خود با آنها ارتباط برقرار می‌کند.

این ابزار می‌تواند به ساده ترین وسایل مانند یک لیوان کاغذی، دسته کلید، چند تکه کاغذ رنگی تا اسباب بازی های مخصوص مانند انواع عروسک ها ، لگو و…. باشد.

پس اینکه  والدین  چه ابزاری را در اختیار او قرار میدهند تا به عنوان«اسباب بازی» استفاده کند، بر اساس سن، توانایی ، علاقه و گرایشهای ذاتی کودک میتواند متغییر بوده و بر رشد کودک اثر گذار باشد.

 

پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات بیشتر، این مقاله را مطالعه بفرمایید :

راهنمای خرید اسباب بازی برای کودکان

 

انواع رشد کودک در ارتباط با بازی و اسباب بازی ها

  • رشد جسمانی کودک

یکی از بخش‌های مهم در رشد کودک ، رشد جسمانی میباشد که شامل نکات مهمی از جمله مهارت‌های حرکتی، هماهنگی جسم و سلامت جسمانی کودک میشود.اسباب بازی ها می‌توانند راه‌های بسیار خوبی برای کمک به رشد بچه‌ها در این زمینه  باشند و در عین حال فرصت سرگرمی را برای آنها فراهم کنند.

فعالیت بدنی کودک به وسیله بازی با اسباب بازی‌های حرکتی مانند دوچرخه، توپ، دارت و… می‌تواند به تقویت مهارت‌های جسمانی کودک کمک کرده و منجر به رشد، تقویت و سلامتی جسم کودک شود.

 

  • رشد عاطفی و اجتماعی کودکان

این موضوع نیز جزو مؤلفه هایی هست که اسباب بازی ها تاثیر مهمی بر آن دارند. از نظر اجتماعی اسباب بازی می‌تواند فرصتی عالی برای آنها فراهم کند تا با بچه‌های دیگر ارتباط برقرار کنند و یاد بگیرند که به اشتراک بگذارند ، به نوبت رفتار کنند و حس همدلی را تجربه و ایجاد کنند. این مدل از اسباب بازی‌ها می‌توانند راهی برای بیان افکار و احساسات کودکان فراهم کنند.

به ویژه عروسک‌ها، حیوانات عروسکی و از این دست اسباب بازی‌ها که می‌توانند راهی مناسب برای پرورش حس اعتماد به نفس، بروز احساسات، خلاقیت و استقلال عاطفی کودکان باشد. چرا که کودکان می‌توانند از طریق مایش داستان با عروسک‌ها یاد بگیرند که نقش‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی را به وجود آورند و روابط قوی‌تری را با دیگران خلق کنند.

 

  • رشد تخیل و خلاقیت بچه‌ها

خلاقیت نیز یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی هست که اسباب بازی برای کودک ایفا می‌کند. اسباب بازی‌هایی که با صدا، رنگ و بافت(جنس) های گوناگون فرصتی مناسب برای بچه‌ها به وجود می‌آورند تا از تخیل خود استفاده کرده و ایده‌های جدیدی را به وجود آورند تا روایت و داستان خود را از آنها ارائه کنند. عروسک‌ها، ماشین‌های اسباب بازی، لگو و خانه سازی و… نمونه‌هایی از اسباب بازی هستند که فرصت بروز خلاقیت و تخیل آنها را فراهم میکند و به کودکان کمک می‌کنند تا دنیای ساختگی خود را به شکلی خلاقانه به وجود آورند.

 

 

تاثیر بازی کودکان بر رشد شخصیتی آنها

اسباب بازی‌های ساده و ایمن می‌توانند به کودکان کمک کنند تا مهارت‌های جسمی، فکری و خلاقیتی خود را ارتقا دهند.

بازی کردن بر شخصیت کودک اثر میگذارد چون زمانی که کودک به دنبال حل نیازهای طبیعی خود می‌رود، تمام فرایندهای درونی و بیرونی وجود او فعال شده و کودک متمرکز می‌شود و فکرش را به کار می‌اندازد و خلاقیتش را بروز می‌دهد.

در زمان مشغولیت کودک در فرآیند بازی با وسایل و اسباب بازیهای خودش، این ویژگی و حس نیاز به راه حل جزئی از نیازهای طبیعی او  قلمداد میگردد.

به طور مثال؛ وقتی کودک تمرکز می‌کند تا به حل مسائل خود برسد (مثلا در بازی هایی مثل لگو و خانه سازی و…) کودک قدرت برنامه‌ریزی و سیاست گذاری را تمرین کرده و کودکانی که تمرکز را یاد بگیرند، در آینده مدیرانی بزرگ و موفق خواهند شد.

و یا هرگاه با دیگران توسط اسباب بازی های اشتراکی بازی میکند، قدرت ارتباط گیری، ایجاد روابط اجتماعی و روابط خانوادگی را آزمایش و تجربه میکند.

بالعکس هر زمان که کودک در تنهایی خود بازی میکند، اولاً آرامش را تمرین می‌کند که این آرامش از او شخصیتی سالم خوشبین و آینده نگر می‌سازد.  و بینهایت مثال اینچنین که میتوان نسبت به شرایط کودک و مدل استفاده از ابزار و اسباب بازی  برای او در نظر گرفت.

پس بهترین ابزار بازی برای کودک، وسیله‌ای است که بتواند تک تک این ابعاد را در زمان و مکان مناسب خود فعال کرده و تقویت نماید.

 

از کجا اسباب بازی کودکان خود را تهیه کنیم؟

از بین مجموعه‌های بسیاری که  در زمینه تولید و عرضه بازی‌های فکری- آموزشی برای کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند،

انتشارات بچه‌ها شادی با برند اسباب بازی اسکیمو یکی از مجموعه‌های فعالی هست که بیش از حدود ۳۰ سال در زمینه تولید و ارائه تخصصی انواع اسباب بازی کودکان فعالیت دارد.

این مجموعه به یکی از برترین برندهای تولید اسباب بازی‌های فکری و آموزشی در کشور تبدیل شده است که شما می‌توانید اسباب بازی مورد نظر خود را از  این فروشگاه آنلاین به راحتی تهیه و از آن در جهت رشد فرزندان عزیز خود استفاده بفرمایید.

 

 

 

 

 

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید